Od 1 stycznia 2023 roku weszła w życie ustawa wprowadzająca rewolucyjne zmiany dla branży e-commerce. Od pierwszych dni jej obowiązywania, pojawia się całe spektrum wątpliwości co do tego, jak należy ją stosować. W poniższym wpisie znajdziesz skrót najważniejszych założeń, jakie dyrektywa Omnibus wprowadza w realia sklepów internetowych (ale również stacjonarnych).

TL;DR

  1. Obowiązek prezentowania najniższej ceny produktu na 30 dni przed wprowadzeniem obniżki (przygotowaliśmy moduł do PrestaShop spełniający ten obowiązek)
  2. Obowiązek informowania o algorytmie ustalania kolejności produktów na liście w przypadku, gdy wpływ na ten proces ma płatna reklama.
  3. Obowiązek weryfikowania opinii pod produktami i informowania o sposobie tej weryfkacji.
  4. Rozszerzenie zakresu odpowiedzialności za zgodność towarów z opisem (zaliczając również produkty cyfrowe).

Pokazywanie najniższej ceny przed wprowadzeniem obniżki

Omnibus wprowadza obowiązek informowania klientów o najniższej cenie produktu w okresie ostatnich trzydziestu dni przed wprowadzeniem obniżki. To ma zapewnić klientom pewność, że obniżka jest rzeczywiście atrakcyjna. W zakres obniżek wchodzą również kody rabatowe o ogólnym charakterze

Weryfikowanie opinii na sklepie

Czy to koniec fake’owych opinii? – Dyrektywa wprowadza obowiązek weryfikowania opinii na sklepach internetowych, aby zapobiec publikowaniu opinii fałszywych lub nieuczciwych. Ma to na celu zapewnienie klientom pewności co do jakości produktów i usług, o których czytają opinie.

Informowanie o algorytmie plasowania produktów na liście

Koniec z ukrytymi promocjami – od teraz sklepy mają obowiązek informowania klientów o algorytmach, które są stosowane do plasowania produktów na liście wyników wyszukiwania. Ma to na celu umożliwienie klientom łatwiejszego i bardziej przejrzystego wyszukiwania produktów, a także zapewnienie transparentności i uczciwości w działaniach sklepów internetowych.

Czy Twój sklep internetowy jest gotowy na nowe realia?

Jeżeli szukasz pomocy w kwestii wdrożenia nowych wymagań na Twoim sklepie internetowym – skontaktuj się z nami! [email protected]