Jeśli kiedykolwiek usłyszałeś dziwnie brzmiącą nazwę Hotjar i zastanawiałeś się co to jest i do czego służy to narzędzie to w tym artykule dowiesz się wszystkiego! Mało tego powiemy Ci również dlaczego powinieneś zainstalować to narzędzie na swojej stronie lub sklepie internetowym.

Wyobraź sobie taką sytuację – założyłeś sklep internetowy. Poświęciłeś mnóstwo czasu na przygotowanie do niego grafik i tekstów oraz sfotografowanie wszystkich produktów i przygotowanie do nich bogatych opisów. Sklep wygląda niesamowicie. Jednak…nie sprzedaje. Użytkownicy wchodzą na niego, ale nic nie kupują. Czy chciałbyś wiedzieć dlaczego? Co powiesz na to, żeby wejść w ich skórę i zobaczyć swoją witrynę ich oczami?

Zdarzają się sytuacje, że nawet najpiękniej wyglądająca strona internetowa nie jest chętnie odwiedzana przez internautów. Poświęciłeś na swoją stronę mnóstwo czasu (i pieniędzy!), a statystyki wyświetleń stoją w miejscu. W takiej sytuacji możesz po prostu albo zapytać znajomych o to, co jest nie tak ze stroną, albo…zainstalować na niej narzędzie HotJar aby sprawdzić co robią internauci na Twojej stronie. Dzięki niemu możesz sprawdzić, które miejsca są najchętniej klikane na Twojej stronie, jak użytkownicy poruszają kursorem na witrynie oraz z czym mają ewentualne problemy.

Instalacja HotJara jak i korzystanie z niego w podstawowej wersji jest bezpłatna. W tym przypadku funkcjonalność w porównaniu do wersji płatnej jest ograniczona, jednak zupełnie wystarczająca do przeprowadzenia pierwszych testów.

Wdrożenie HotJara wymaga podstawowej znajomości kodowania, a poszczególne etapy uzależnione są od systemu CMS z jakiego korzystamy. Strona narzędzia obfituje w obszerne poradniki w języku angielskim, pomagające wprowadzić odpowiednie zmiany w kodzie. Jeżeli jednak potrzebujesz pomocy rozważ możliwość instalacji HotJara przez profesjonalną firmę.

Uff, instalację narzędzia mamy już z głowy! Co dzięki niej zyskaliśmy?

Heatmapa

Hotjar co to jest - przykładowa heatmapa.

Heatmapa, jak sama nazwa wskazuje to po prostu „mapa ciepła”. To mapa pokazująca w które miejsca na stronie użytkownicy klikali najczęściej. W zależności od liczby kliknięć dany punkt przybierze kolor bardziej zbliżony do czerwonego. To nie wszystko! Heatmapa pomoże również zobaczyć ruchy kursorem, jakie użytkownicy wykonywali na Twojej stronie. Opcja „scroll” natomiast pozwoli zobaczyć przewinięcia strony – czyli do którego miejsca na stronie użytkownicy przewinęli ją przed opuszczeniem.

Heatmapa z programu Hotjar.

No dobrze, ale co tak właściwie Ci to mówi? Bardzo dużo! Na przykład jeżeli chcesz, aby użytkownicy koniecznie widzieli pewną sekcję na stronie, ale do niej nie docierają, możesz przesunąć ją wyżej do miejsca jeszcze przez nich widzianego. Możesz też zobaczyć czy internauci klikali tam, gdzie chciałbyś, by to robili. Dla przykładu w przypadku naszej strony okazało się, że dość często odwiedzający klikali w element zupełnie ozdobny. Element ten nie był ani linkiem, ani przyciskiem, stąd odwiedzający zastanawiali się, dlaczego po kliknięciu nic się nie dzieje. Po przeanalizowaniu sytuacji doszliśmy do wniosku, że element ten był za mocno wyeksponowany i należy podjąć działania, aby zmienić tę sytuację.

Nagrania

Nagrania za pomocą programu Hotjar

Jeśli chciałbyś usiąść za plecami użytkowników Twojej strony i sprawdzić, jak z niej korzystają to opcja idealna dla Ciebie! Funkcja ta zapisuje w czasie rzeczywistym ruch na Twojej stronie. Możesz sprawdzić co odwiedzający robią na Twojej stronie, w co klikają, jak poruszają myszą i z czym mają ewentualne problemy. Nagrania dają także inne, przydatne informacje na temat odwiedzającego stronę: między innymi system operacyjny i przeglądarkę, z jakiej korzysta, a także rozdzielczość jego ekranu. Dzięki temu możesz sprawdzić, czy na rozmaitych konfiguracjach sprzętu Twoja strona wygląda równie dobrze. Tym bardziej, że nagrania obejmują także urządzenia mobilne.

Tunele

Screen panelu z narzędziami

Kolejną funkcją HotJara jest Funnels, czyli tunele, albo lejki. W ramach tunelu możesz zdefiniować ścieżkę stron prowadzącą na przykład do zakupu produktu w naszym sklepie. W ramach lejka definiujesz kolejne konkretne strony, a po zebraniu statystyk możesz sprawdzić, na którym etapie odwiedzający opuścili Twoją stronę. Łącząc tę opcję z nagraniami możesz dokładnie sprawdzić, gdzie znajduje się błąd i dlaczego użytkownicy nie przechodzą do kolejnego etapu.

Formularze

Formularze - screen ekranu

Masz na swojej stronie formularz kontaktowy, ale otrzymujesz z niego mało wiadomości? Fuknkcja Forms pozwoli Ci monitorować interesujący Cię formularz. HotJar sprawdzi, w którym momencie jego wypełniania użytkownicy rezygnowali z tej czynności. Może jedno z pól jest niejasne, bądź źle sformułowane? Szkoda by było nie sprawdzić 😉

Ankiety

Przykładowy ekran narzędzia Hotjar.

Monitorowanie zachowań użytkowników jest niewątpliwe przydatne, ale nic nie zastąpi bezpośrednich uwag. Jeżeli chcesz zadać odwiedzającym jakieś pytanie możesz skorzystać z tej opcji. Ankieta może zawierać pytania zamknięte, jak i też otwarte. Masz też możliwość kontrolowania momentu wyświetlenia okienka ankiety – może to nastąpić po zdefiniowanym czasie, przewinięciu strony o 20%, po starcie strony, albo w momencie, gdy użytkownik chce opuścić stronę.

Jak widzisz HotJar to narzędzie niezwykle przydatne. Warto je zainstalować i korzystać z szerokiego wachlarza dostępnych funkcji.