Książki biznesowe ułożone na ręce

Książki biznesowe to nieoceniona skarbnica wiedzy i doświadczeń dyrektorów, managerów oraz ludzi marketingu. Specjalnie dla Ciebie wybraliśmy 11 pozycji, które pomogą w ujarzmieniu budżetu lub zwiększeniu efektywności firmy. Bądź co bądź lepiej uczyć się na cudzych błędach niż na własnych.



Michał Szafrański – Finansowy ninja


Pierwsza propozycja w zestawieniu, w którym wybraliśmy dla Ciebie książki biznesowe to biblia oszczędzania :). Finansowy Ninja to, jak mówi autor „ta książka, jaką sam chciałbym przeczytać 20 lat temu”. Książka skierowana zwłaszcza do ludzi młodych, absolwentów oraz osób, które znajdują się dopiero na początku swoich zawodowych karier lub chcą po prostu dowiedzieć się, jak sprawniej zarządzać swoimi finansami. Finansowy Ninja jest swoistym podręcznikiem o oszczędzaniu, zarabianiu, inwestowaniu i gromadzeniu kapitału. Uczy strategicznego planowania swojej kariery, zakładania firmy, a nawet tego, jak wynegocjować z pracodawcą podwyżkę. Ponad 540 stron czystej wiedzy podanej w konkretny i przystępny sposób – każdy znajdzie tu coś dla siebie 😉


Guy Kawasaki – Powrót do rzeczywistości. Prześmiewcza książka o tym, jak przechytrzyć, prześcignąć i pokonać konkurencję


Guy Kawasaki to jeden z współautorów jednej z najlepszych kampanii marketingowych w historii, a mianowicie komputera Apple Macintosh z 1984 r. Jego książka skierowana jest do przedsiębiorców stawiających dopiero pierwsze kroki na tym stanowisku, oraz tych doświadczonych, którzy chcą się udoskonalić. Autor opisuje najczęstsze błędy i pułapki popełnianie przy prowadzeniu firmy oraz dzieli się swoim doświadczeniem udzielając rad. Pisze o tym jak tworzyć oferty o pracę, aby przyciągać kandydatów, jaką długość powinny mieć e-maile biznesowe albo prezentacje. Radzi także jak skutecznie negocjować z inwestorami. Wszystko to okraszone zostało zabawnymi historiami z Doliny Krzemowej.


Chip Conley – Droga na Szczyt. Sekret Szczęśliwej Firmy


Droga na szczyt to książka kierowana głównie do właścicieli firm zatrudniającym ludzi w swoim przedsiębiorstwie. W opartych na swoich doświadczeniach i przeżyciach spostrzeżeniach dużo uwagi poświęca dobremu podejściu do pracownika. Radzi jak sprawić, aby pracownik był wydajny, ale i lojalny wobec firmy. Uczy jak walczyć z kryzysem oraz jak proponować swoje usługi potencjalnym klientom. Swoje praktyki biznesowe autor opiera o zmodyfikowaną piramidę potrzeb Maslova. To książka, która uczy jak zaprowadzać zmiany w firmie, żeby później dzięki nim zmienić swoje życie.


W. Chan Kim – Strategia Błękitnego Oceanu


Prowadzenie firmy to nieustanna rywalizacja z konkurentami znajdującymi się na rynku. Pole, będące areną takich zmagań nazywane jest czerwonym oceanem. Autorzy książki radzą, żeby zamiast „pływać” w tej części wód wskoczyć do błękitnego oceanu. Dzięki temu, zamiast zajmować się konkurentami, rywalizacją i śledzeniem ich ruchów można skupić się na swojej firmie. A to z kolei, w przyszłości może doprowadzić do jej rozwoju i zwiększenia się przychodów. Strategia… pokazuje, że najlepiej jest uznać konkurencję za istniejącą gdzieś w zupełnie innym oceanie i dać się jej pożreć pływającym w nim pozostałym naszym rywalom. Podczas, gdy my spokojnie przemierzamy swoje wody 😉


Jack Welch – Winning znaczy zwyciężać


Kto inny może uczyć prowadzenia firmy jak nie osoba traktowana jako jeden z najlepszych menedżerów w historii? Jack Welch po objęciu funkcji prezesa koncernu General Electric postanowił sobie, że jeśli któryś z jej oddziałów nie będzie na pierwszym, albo drugim miejscu w swojej branży to zostanie on zamknięty lub sprzedany. Efekt? W ciągu 20 lat wartość rynkowa koncernu wzrosła o 400 miliardów. Kto nie chciałby przeczytać rad człowieka, który poradził sobie w każdym sektorze rynku: energetycznym, lotniczym, chemicznym, medycznym, kolejowym i bankowym? Dla nas to rekomendacja sama w sobie 😉


Richard Koch – Menedżer 80/20 – pracuj mniej, osiągaj więcej


Każdy z nas często styka się z regułą 80/20. 20% swoich ubrań nosimy przez 80% czasu, słuchamy 20% muzyki ze swoich playlist przez 80% czasu itp. To książka przeznaczona głównie dla ludzi, którzy miewają problemy z zarządzaniem swoim czasem oraz dla tych, którzy chcieliby być bardziej wydajni. To sposób jak nauczyć się jak 20% naszego czasu, wysiłku i pracy przekuć w 80% naszego sukcesu. Tytuł przeznaczony dla każdego, kto chce pracować mniej, lżej i skupiać się tylko na tym, co najważniejsze.


Michael E. Gerber – Mit przedsiębiorczości. Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić


„Pracuj nad swoją firmą, a nie we własnej firmie” – to jedno z najważniejszych przesłań płynących z tej książki. Autor prześledził w niej wszystkie fazy rozwoju przedsiębiorstwa – fazy zarodkowej, rozkwitu jak i też sukcesu. W oparciu o swoje wieloletnie doświadczenie płynące ze współpracy z kilkunastoma tysiącami przedsiębiorców zdradza mity, jakie pojawiają się w ich głowach oraz jak skutecznie z nimi walczyć.


Marcus Buckingham, Curt Coffman – Po pierwsze: złam wszelkie zasady


Ta książka jest pozycją wyjątkową w tym zestawieniu, bowiem jest to… podręcznik akademicki. Jest on efektem ponad 20 lat wywiadów przeprowadzonych z 80 tys. menedżerów i ponad milionem pracowników. Złam wszelkie zasady to efekt ponad 120 tys. godzin nagrań, podczas których okazało się, że to wcale nie utarte i standardowe schematy pomagają odnieść sukces, a elastyczność i przekraczanie granic. To jedyna taka okazja, aby podsłuchać jak zachowują się menedżerowie, jak osiągnęli swój sukces, jakimi zasadami się kierują oraz… że czasem sami wyznaczają swoje, bardzo do siebie podobne.


Dale Carnegie – Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi


Każdy z nas chciałby mieć grono oddanych, zaufanych przyjaciół, być traktowany jako dobry mówca, osoba popularna oraz nietuzinkowa. Czuć się rozumianym przez ludzi, ale także lepiej rozumieć innych. A ta książka zdecydowanie w tym pomaga! Autor podpowiada jak rozmawiać z ludźmi. Sugeruje o czym rozmawiać, a których tematów lepiej unikać 🙂 Pozycja godna przeczytania nie tylko dla przedsiębiorców, ale i dla każdego, kto chce poprawić swoje życie towarzyskie i rodzinne.


Stephen R. Covey – 7 nawyków skutecznego działania


Pomimo, że pierwsze wydanie książki pochodzi z roku 1989 to dnia dzisiejszego nic nie straciła na swojej aktualności. Autor przedstawia 7 prostych nawyków, których przyswojenie i wdrożenie w życie zaowocuje rozwojem naszego charakteru. Nawyki te poprawią również umiejętność współpracy z innymi osobami. Z 7 nawyków dowiesz się, że produktywność nie oznacza robienia jak największej liczby rzeczy w ciągu dnia. Produktywność to robienie tylko tego, co najważniejsze. A jak poznać co jest najważniejsze dowiesz się z lektury 😉


Jeff Bezos i Era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko – Brad Stone


Ostatnia pozycja w naszym zestawieniu prezentującym książki biznesowe to biografia Jeffa Bezosa – założyciela sklepu Amazon.com. To ten człowiek zmienił sposób dokonywania zakupów raz na zawsze. Książka opisuje strategie, jakie podejmował on podczas rozwijania swojej firmy. Ta książka biznesowa opisuje jak z małej strony, która miała przebić księgarnie internetowe uczynił największy sklep internetowy świata. A dla nas to pozycja o tyle ważna, że w wyjątkowo obszerny sposób opisuje branżę e-commerce. 😉


A Ty jakie książki biznesowe czytasz i polecasz? Podziel się swoimi propozycjami w komentarzu 🙂