Koniec roku to tradycyjnie już czas podsumowań i prognoz na nowy rok. Nie wyłamujemy się więc z utartych schematów i dołączamy do wróżenia z fusów :). Prezentujemy Wam trendy w webdesignie 2021. 🙂
Ciemny motyw
Od samego początku Internetu kolorem dominującym na stronach była biel. Powodu takiego doszukiwać można się w fakcie, że odczytywanie czarnego tekstu na białym tle jest dla ludzi bardzo znajome na przykład z książek. Od jakiegoś czasu trend ten zaczął się jednak zmieniać.
Coraz większa liczba serwisów utrzymywana jest w kolorach ciemnych, jeśli nie wręcz czarnych. Mercedes i Apple to tylko jedne z serwisów, na których biele zostały zastąpione czernią. Ponadto niektóre serwisy umożliwiają nam wybór kolorystyki, w jakiej chcemy zapoznać się z ich treściami. Przykładem jest na przykład Facebook.
Wybór ciemnej kolorystyki na stronie ma wiele atutów:
- strona wygląda bardziej elegancko i profesjonalnie
- kontrast pomiędzy elementami witryny zwiększa się, co wpływa pozytywnie na jej czytelność
- ciemne kolory mniej męczą oczy
Obserwując rosnący trend tworzenia witryn w ciemnej kolorystyce oraz wprowadzanie go na coraz to większej liczbie stron internetowych można być niemal pewnym, że 2021 roku zyska on jeszcze większą popularność.
Asymetria
Strony internetowe od wielu lat budowane są w oparciu o siatkę. Witryny są dzięki temu usystematyzowane. Pozwalają także odnaleźć użytkownikowi interesujące go sekcje na podstawie jego własnych doświadczeń z innymi stronami. Przy symetrycznym i standardowym układzie trudno jednak o wyjątkowość strony. Trendy w webdesignie 2021 zrywają z tym utartym schematem wprowadzając asymetrię.
Dzięki niej strona nabiera niepowtarzalnego wyglądu. I chociaż na pierwszy rzut oka asymetryczne strony internetowe mogą wydawać się nieco chaotyczne, tak po chwili obcowania z nią da się zauważyć, że to naprawdę działa. Przy tworzeniu asymetrycznej strony warto pamiętać o kilku rzeczach:
- teksty w znacznej większości języków czyta się od lewej do prawej strony – wiadomo więc, w które miejsce użytkownik najpierw skieruje swój wzrok
- elementy większe znajdujące się wśród mniejszych automatycznie przykuwają wzrok – wyróżnienie konkretnego elementu na stronie asymetrycznej może więc być stosunkowo proste i polegać po prostu na jego powiększeniu
Niestandardowe scrollowanie
Wyobraź sobie następującą sytuację: wchodzisz na stronę internetową, kółkiem myszy zamierzasz przewinąć jej zawartość, gdy nagle okazuje się, że zawartość witryny nie scrolluje się w dół, a na boki! Taka strona z pewnością zwróci Twoją uwagę na dłuższą chwilę, a także zapadnie Ci w pamięć.
Pomimo faktu, iż zabieg ten zakłóca pracę użytkowników to czyni to w dobry sposób. Zachowuje prostotę i funkcjonalność oraz pozwala przykuć uwagę odwiedzającego. W mijającym roku dało się zauważyć coraz większą liczbę stron, na których stosowane było niestandardowe scrollowanie.
Gradienty
Gradienty już od dłuższego czasu przeżywają swoją drugą młodość. Kiedyś stosowane bardzo często, a później zapomniane na rzecz flat designe’u odrodziły się za sprawą Instagrama. Serwis ten w roku 2016 zmienił swoje logo na gradientowe. Było ono wówczas tak różne od innych obecnych na rynku, że przykuło uwagę niemal wszystkich. Niemal z dnia na dzień gradienty stały się popularne wśród designerów, a trend ten utrzymuje się do dzisiaj. Gradienty to zdecydowanie jeden z naszych pewniaków w zestawieniu trendy w webdesignie 2021.
Wszystko pod jednym palcem
Responsywna strona internetowa to absolutna konieczność w dzisiejszych czasach. To właśnie ze smartfona większość osób odwiedza strony internetowe.
Jednakże wraz ze zwiększającymi się ekranami telefonów pojawił się nowy problem. Przy najczęstszym trzymaniu urządzenia w ręku – to jest cztery palce dłoni na jego pleckach i kciuk nad ekranem – nie w każde miejsce na stronie można kliknąć równie łatwo. Jest to szczególnie problematyczne dla osób o mniejszych dłoniach, których kciuk nie obejmuje swoim zasięgiem całej powierzchni wyświetlacza. Okazać się może więc, że bardzo ładne i estetyczne menu jest nieklikalne samym kciukiem, gdyż po prostu nie da się tam dosięgnąć. Rozwiązaniem tego problemu jest przeniesienie istotnych elementów strony w miejsca, gdzie według badań sięgnąć kciukiem jest najłatwiej.
Jako, iż rozmiary smartfonów stają się coraz większe przewidujemy, że w roku 2021 nastąpią znaczne zmiany w celu ułatwienia przeglądania stron mobilnych tylko jednym palcem.
Białe przestrzenie
Użycie białych przestrzeni polega na „daniu zawartości strony miejsca do oddychania”. Istotne jest, aby informacji na danym ekranie nie było zbyt wiele. Ich minimalna ilość wygląda bardziej elegancko co poprawia czytelność. Użytkownik chętniej zapozna się z treściami zawartymi na stronie internetowej oraz nie poczuje się przytłoczony blokami tekstu.
Należy pamiętać, że „biała przestrzeń” to tylko określenie umowne na odstępy pomiędzy elementami strony. Równie dobrze mogą być one koloru czarnego, bądź dowolnie innego, który jest tłem strony. 🙂
Trzy wymiary i rozszerzona rzeczywistość
Grafika wykorzystująca trzy wymiary – odległość, wysokość i szerokość – nieprzerwanie intryguje grafików oraz ludzi spoza branży od lat. Wraz z rozwijającą się technologią jej tworzenie stało się łatwiejsze, a wykorzystywanie szersze. Elementy trójwymiarowe są także coraz częściej stosowane na stronach internetowych.
Trend ten stanie się jeszcze bardziej popularny wraz z popularyzacją urządzeń wykorzystujących rozszerzoną rzeczywistość. Już teraz niektóre witryny wykorzystują obiektyw aparatu smartfona w kreatywny sposób. Użytkownik może na przykład sprawdzić, jak konkretne meble wyglądałyby u niego w domu albo zobaczyć zwierzęta w naturalnej wielkości dosłownie przed sobą. Możliwości są praktycznie nieograniczone.
Zabawa fontami
Zestawienie trendy w webdesignie 2021 nie mogło obyć się bez tego punktu. Kreatywne wykorzystywanie fontów i tworzenie stron internetowych, w którym głównym akcentem są właśnie fonty już w mijającym roku było mocnym trendem.
Widoczne jest to szczególnie w animacjach, które niekiedy oparte jedynie na zabawie typografią używają go na rozmaite sposoby. W coraz to większej liczbie stron internetowych tekst podawany jest czytelnikowi bardzo oszczędnie – za pomocą pojedynczych zdań, nagłówków. Trend ten może stać się jeszcze bardziej zauważalny w roku 2021. Teksty na stronach będą duże, estetyczne, o nietypowym foncie i wykorzystujące animacje. Najważniejsze będzie, aby przyciągnąć do niego uwagę odwiedzającego stronę, gdyż wtedy z większym prawdopodobieństwem zapozna się zresztą witryny.
Pisane ręcznie
Praktyką, jaką najczęściej stosują programiści oraz projektanci przy tworzeniu strony internetowej jest zachowanie jej spójności. Jej poszczególne elementy muszą ze sobą dobrze współgrać i dobrze się prezentować. Zdarzają się jednak sytuacje, w których dobrze jest tę równowagę zaburzyć. Takim zburzeniem spójności jest coraz częstsze używanie na stronach elementów sprawiających wrażenie, jakby były pisane, bądź rysowane ręcznie. Mogą to być dopiski, rysunki, podkreślenia, ale też niestandardowe fonty. Dobre i rozważne zastosowanie tego typu dodatków zachowa estetykę strony oraz nada jej nieco „ludzkiego” charakteru. Taki bardziej swobodny, mniej formalny styl jest bardziej przyjazny użytkownikowi.
Trend wykorzystywania na stronach elementów pisanych ręcznie obecny jest w świecie designu od bardzo dawna. Wszystko jednak wskazuje na to, że w roku 2021 może zrobić krok naprzód.
Trendy w webdesignie 2021 – podsumowanie
Oczywiście mamy świadomość, że część z wymienionych wyżej trendów pojawiła się już wcześniej, co może świadczyć o tym, że w kolejnym roku będą się dalej rozwijać i być może zostaną z nami na dłużej. Tryb ciemny czy chociażby gra fontami bez wątpienia zyskują sobie coraz większe rzesze fanów.
Z kolei, niektóre z trendów jak np. nietypowe scrollowanie wydają się być tylko chwilową modą, którą szybko zweryfikują użytkownicy. Bądź co bądź dla nich mniej liczą się trendy, a bardziej funkcjonalność i wygoda w poruszaniu się po stronie. 🙂
A Twoim zdaniem jakie trendy w webdesginie 2021 będą najbardziej popularne i pozostaną z nami na lata?