PrestaShop to system dla sklepów internetowych stworzony w roku 2007. W ciągu kilkunastu lat od swojego powstania zyskał sobie renomę jednego z najlepszych rozwiązań do prowadzenia e-sklepów. Jest też bardzo popularny – korzysta z niego kilkaset tysięcy witryn. To w pełni darmowy i rozbudowany system. Bez wątpienia warto rozważyć korzystanie z niego, jeśli chcesz założyć sklep internetowy. Ale czy warto i czy darmowe oznacza dobre? Sprawdźmy razem wady i zalety Prestashopu!
ZALETY
Intuicyjny panel administracyjny
Panel administracyjny jest dosyć prosty w obsłudze i funkcjonalny. Poszukiwane ustawienia nie są trudne do odnalezienia w poszczególnych zakładkach. Można jednak odnieść wrażenie, że są one nieco za bardzo „rozbite” na kilka różnych ekranów.
Możliwość modyfikacji i elastyczność
Prestashop jest oprogramowaniem elastycznym. Pomimo tego, że rdzeniem sklepu jest Presta to jego finalny wygląd oraz działanie mogą się diametralnie od siebie różnić. System ten po drobnych modyfikacjach umożliwi sprzedaż produktów materialnych różnego rodzaju – ubrań, elektroniki – jak i też niematerialnych np. usług.
Funkcjonalność
Kolejną zaletą Prestashopu jest jego funkcjonalność. Prestashop domyślnie wyposażony jest w kilka niezbędnych narzędzi do prowadzenia sklepu np. wsparcie dla wielojęzykowości. Pomimo faktu, że niektórych funkcjonalności może nam brakować (o czym piszemy w wadach) to początkujący oraz średnio-zaawansowani użytkownicy powinni być zadowoleni z tego, co otrzymają „ w pakiecie”.
Wydajność
Pomimo panującej w Internecie opinii o słabej wydajności Presty my zaliczyliśmy ten aspekt do zalet. Dlaczego? Bez wątpienia odnalezienie bardziej wydajnych skryptów do sklepów internetowych nie będzie stanowiło problemu. Biorąc jednak pod uwagę wydajność Prestashopa w stosunku do możliwości i funkcjonalności jakie oferuje w przypadku niewielkich sklepów to prezentuje się on po prostu świetnie.
Integracja z popularnymi systemami płatności
Płatność PayU, PayPalem, BLIKiem? Dla Prestashopu to nie problem! Z powodu dużej popularności tego CMSa poszczególni operatorzy przygotowali rozszerzenia umożliwiające jego integrację z danymi systemami płatności.
Społeczność
Skrypt ma dużą liczbę swoich zwolenników posługujących się także językiem polskim. Stąd w przypadku konieczności uzyskania pomocy technicznej w internecie będzie to jak najbardziej możliwe. Ponadto na oficjalnej stronie Prestashopu znaleźć można dokumentację, która może okazać się pomocna podczas pracy nad własnym sklepem.
WADY
Brak kilku podstawowych funkcji
Pomimo bogatej funkcjonalności w Preście brakuje kilku podstawowych funkcji. Chociaż może to nieco dziwić – gdyż mowa jest przecież o skrypcie do prowadzenia sklepów internetowych – brakuje tutaj opcji płatności za pobraniem. Być może nie jest to najpopularniejsza forma płatności, niemniej brak możliwości włączenia jej może dziwić. Próżno też szukać w Prestashopie funkcji bloga obecnej przecież na większości sklepów internetowych. Rozwiązaniem na uzupełnienie tego systemu o brakujące funkcjonalności jest kupno i instalacja modułów.
Moduły są płatne
Chociaż Prestashop sam w sobie jest bezpłatny to za moduły do niego niestety będziemy musieli zapłacić. Wiąże się to z dodatkową inwestycją pieniędzy. Alternatywnym rozwiązaniem jest pomoc programistów we wdrożeniu pożądanej funkcjonalności.
Mało wydajny przy dużych sklepach
To chyba największa wada systemu. Według wielu obserwacji i badań wydajność sklepu zaczyna spadać w momencie, kiedy jego oferta staje się bardzo rozbudowana. O ile w przypadku sklepów średniej wielkości spadków wydajności nie uświadczymy, tak przy naprawdę dużych sklepach może stać się to odczuwalne.
Wady i zalety Prestashopu – podsumowanie
Prestashop to świetne narzędzie dla każdego, kto chce założyć oraz prowadzić średniej wielkości sklep internetowy. Dzięki nieskomplikowanemu interfejsowi jest dobrym rozwiązaniem nawet dla początkujących użytkowników. Dobra wydajność oraz bogata funkcjonalność sprawiają, że jeśli myślimy o własnym e-sklepie to warto rozważyć wdrożenie Presty.