Wizytówka, a pierwsze wrażenie

Według psychologów pierwsze wrażenie przy poznawaniu nowej osoby powstaje w naszej głowie już po 11 sekundach. Chociaż jest to proces tak naprawdę podświadomy,  pierwsze wrażenie zakorzenia się u nas tak mocno, że potem trudno je zmienić. Podobnie wyglądają relacje w sprawach biznesowych. Będąc właścicielem firmy bądź przedsiębiorstwa nasze notowania zdecydowanie wzrosną, jeśli wręczymy potencjalnemu klientowi czy partnerowi biznesowemu wizytówkę. W oczach innych dodaje  nam to profesjonalizmu, a my zyskujemy pewność, że w razie konieczności dane zawarte na wizytówce pomogą osobie zainteresowanej skontaktować się z nami. Jak jednak sprawić, żeby wizytówka nie stała się czymś więcej niż tylko kawałkiem papieru wkładanym do portfela?

Jakie funkcje pełni wizytówka

Zacznijmy od tego, czym tak naprawdę jest wizytówka i jaką pełni rolę. Informuje ona potencjalnego klienta kim jesteśmy i czym się zajmujemy. Wręczając wizytówkę mamy pewność, że osoba zainteresowana naszymi usługami będzie posiadała nasze dane kontaktowe. Łatwiej będzie jej również skojarzyć sobie nas i naszą firmę. 

wizytówka dla Fundacji Farma
Wizytówka dla Fundacji Farma

Ważne elementy wizytówki

To, jakie elementy znajdą się na wizytówce zależy jedynie od naszej inwencji. Najczęściej spotykamy elementami znajdującymi się na awersie wizytówki są:

  • imię i nazwisko,
  • stanowisko w firmie (a w przypadku firmy jej nazwa)
  • logo,
  • dane adresowe, numer telefonu, adres e-mail,
  • strona www
  • ewentualnie – media społecznościowe.

Na rewersie natomiast często umieszcza się grafikę, zdjęcie, duże logo firmy, dodatkowe informacje itp. 

wizytówka dla firmy Gotowe Mieszkanie
Wizytówki stworzone przez nas dla firmy Gotowe Mieszkanie

Projekt wizytówki

Nie dajmy się zwieść schematom – elementy znajdujące się na wizytówce oraz jej wygląd zależą tylko od nas. W sieci znajdziemy tysiące gotowych szablonów do edytowania i tworzenia własnych wizytówek. Korzystanie z nich nie jest niczym złym, ale może być ryzykowne. Nie możemy mieć pewności, że nasza konkurencja, przez zupełny przypadek, nie będzie używała wizytówki o tym samym design’ie. Jednak nawet w przypadku pobrania gotowego szablonu należy pamiętać o edycji kolorów tak, aby ostateczny wygląd wizytówki był zgodny i spójny z kolorystyką naszej firmy, jej logiem, stroną internetową i innymi materiałami reklamowymi. Należy pamiętać też o zasadzie złotego środka – na wizytówce nie może być za mało informacji, gdyż może zmniejszyć to jej czytelność i utrudnić skontaktowanie się z nami klientom. Nie może być ich też jednak zbyt wiele, gdyż ucierpi na tym czytelność „kartonika”.

Papier i zdobienia

Sam projekt wizytówki to jednak nie wszystko, co zależy od nas. Możemy też przebierać w rodzajach papieru, ich fakturach, kolorach, grubościach. Możemy wybrać papier eko lub perłowy albo nawet półtransparentny.  Do tego wszystkiego dochodzi też możliwość pokrycia naszych wizytówek wieloma różnymi rodzajami materiałów – folią, aby nadać jej połysku, lub wręcz przeciwnie – taką, która sprawi, że kartonik stanie się matowy. Wybiórczo można też pokryć fragmenty wizytówki lakierem UV, aby błyszczały w świetle, zastosować tłoczenia lub złocenia.

wizytówki firmy Powiedz Tak
Wizytówki na ozdobnym papierze, które wykonaliśmy dla firmy Powiedz Tak

Pomimo tego, że papier jest najpopularniejszym „budulcem” wizytówek nie jest jedynym tworzywem, który może zostać użyty przy jej tworzeniu. W tym miejscu dużo zależy od branży. W jednej stawiać będziemy na pełen profesjonalizm i wybierzemy standardowe rozwiązanie, w innej będziemy mogli sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa. Przykładem niestandardowych rozwiązać będą np. wizytówki firmy specjalizującej się w nauczaniu ludzi sztuki przetrwania, wykonane na kawałku suszonego mięsa (można je zjeść). Innym ciekawym przykładem są wizytówki designer’a, będące kopertą z nasionkami rzeżuchy lub prawnika do spraw rozwodowych, który swoją wizytówką sprawił, że każde ze skłóconych małżonków będzie w posiadaniu jego numeru.

Koszt takich kreatywnych wizytówek jest większy, jednak przekłada się to na skuteczność jej działania. Dzięki nim nasza firma z pewnością zostanie zapamiętana (przynajmniej dopóki rzeżucha nie zwiędnie 🙂 ).

Niezwykle efektowne są  też wizytówki MultiLoft. Wyglądają one podobnie jak zwyczajne wizytówki, ale pomiędzy jej dwiema stronami  znajduje się gruba warstwa papieru dowolnego koloru tworząc z niej swojego rodzaju „kanapkę”. Efekt jest niesamowity i na pewno przykuje uwagę (psst: w Arkonsofcie też możemy takie wykonać).

Wybór wszelkich elementów związanych z designem wizytówki to nie lada wyzwanie, ale warto się dobrze do niego przyłożyć. Bądź co bądź wizytówka to jeden z elementów kreujących wizerunek nasz oraz naszej firmy.